10.1.10

aku budak kg - cerita dr perlis

mak ckp aku ni org perlis.. sbb suka mkn pulut..
tp lahir kat penang.. mcm na tu..
kecik2 aku mmg suka main2.. dan bermain..
dah besar pun suka main2 gak..

td aku ronda2 sekitar kg. behor inai jalan kaki bukit.. umah tok n wan.. d perlis tok tu perempuan.. wan tu lelaki.. dok tengah panas2 merembang jd reja tu aku p ronda sorg2 nek moto.. ptg p umah pondok plak.. kat behor mali..

  • mengimbau blk kenangan bdk2.. dah bnyak berubahnya..
  • sungai pun dah xsejernih dulu.. suka sngat mandi kat sungai.. mandi telaga..
  • pancing ikan sepat,puyu,haruan.. yg teror ja akan dapat haruan..
  • musim tengala ikut wan naik kabota.. 
  • musim menuai ikut mesin padi dr belakang tuk serkap ikan..
  • musim kering  hingut ranting pokok asam smpai asam jatuh, pastu kupas kulit n buang biji then jemur..kepai2 bg jd bulat + bakar jerami + menimba telaga  .. syok sngat terjun dlm kolam sambil tngkap ikan guna tngan ja..then baling kat org atas.. tp bila masak ikan sungai..xmakan pun...+ tangkui udang.. kebas mak nya tudung salji plastik lubang2 tuk jadikan penyauk.. 
  • musim menanam sibuk trun bendang tanam padi.. tp skarang org lbh suka guna cara menabur.. 

Kg Behor Inai

sungai hnya boleh mandi ms air sikit..


kabota

mesin padi ngan lori menunggu untuk dimuatkan padi


Behor Mali
tangkui udang kat dalam terusan@tali air -dulu bersih ja.. xda rumput2..

pokok asam


08.02.1994 masa2 gemilang aku dok main2 kat sini..


padi yg ditanam secara menabur biji benih (sembur guna mesin @baling guna tngan)

padi yg ditanam dr semaian  (guna kuku kambing)
Related Posts with Thumbnails