19.2.10

Betik @ Papaya @ Buah Ketela

Kenapa bapak suka sngat tanam betik.. bnyak tul kat area umah.. hampir 25 pokok aku rasa.. ni yg berbuah.. lom termasuk ngan anak2 semaian.. nak tanam betik mudah ja.. bila kupas betik yg dah masak elok tu..  tabur biji dia dalam pasu.. t dia nek sndiri.. cm kdng2 ja jirus air.. bila dah naik anak2 tu, tunggu ng besar skit sblm ubah dalam beg plastik itam tu.. pokok tu tinggi dalam 1kaki br p tanam atas tanah.. anak semaian betik bapak famous gak.. da org yg datang umah sedara kat flat depan ni.. suka mai beli tuk balik tanam kat kg..

dulu kecik2 aku suka mkn betik.. disebabkan dah ari2 tngok betik... agaknya dah muak smpai xboleh bau betik.. jd penin.. ms aku ngangur dulu.. aku ajinlah g tngok2 betik mana yg masak.. g balut2.. mahal la juga.. sekilo 2hinggit tu.. kalau yg siap potong tu sepotong 6kupang..
betik yg paling sedap adalah betik hawai solo.. kecik ja.. da cam bintik2 putih.. skarang dah ssh tuk dapat biji benihnya..
kalau betik color oren  insyaALLAH manis.. kaler kuning yg tawar hebiaq..
ni antara yg smpat aku snap.. salah satu pokok yg paling bnyak buah.. rezki2.. betik muda pon leh jual.. sekilo sehinggit.. aku slalu gaduh ngan customer gara2 harga betik nih.. yelah ngada2 tul.. smua nak free.. nak murah.. smua alasan tanam sndiri.. juailah murah2.. ingat p pasar mlm leh dapat ka harga murah.. tiba2 teremo plak.. hihihi..
 
  
ari ni br ku tahu rupanya camre N95 aku leh capture binatang ini.. pic ni without any editing zoom.. kalau xbalut cam nilah.. binatang ni suka cot sesungut dia kat buah.. bila muda xperasan sngat.. bila buah dah masak br nampak effectnya..  sapa mau mkn betik.. p lah ambik dalam peti ais tu.. aku belanja..

Related Posts with Thumbnails