18.2.10

Asal Usul Asam Jawa


Balik ja kerja tadi tiba2 ja aku dapat satu idea.. nak meluaskan bercerita di blog aku yg best nih.. muahahaha.. angkut bakul angkat sendiri.. label aku akn bertambah kepada.. apa nak letak ek.. jom cari duit lebih kot.. cam xsesuai plak.. anak petani..,, ini br kn ngan topik.. hihihi.. pagi td bos br bercakap tntng KPI.. so blog aku pun ala2 cam target yg bergerak.. kejab aku nak focus kat sini.. kejab nak kembangkan lagi.. apa2 ajalah.. dasar tamakkan,.

 
Sabtu lepas aku blk ke perlis.. bw 2org shbt g jnjalan.. ahad pagi kn dera skit.. aku yg ala2 petani moden ngan kasut but **takut pacat benaunya** memulakan aktiviti mgkait asam.. xtaulah nak kategorikan kait.. rasanya hingut kot.. ambil galah ikat mata pisau, then cakok kat mana2 ranting.. hingut ja smpai asam tu jatuh.. cam ujam asam la.. nmpak sng.. tp bkn mudah tau.. masa nak kutip pun kn tngok dulu la asam tu elok x.. sbb smua yg jatuh t dah bercampur ngan yg lama... kepak skit tuk tngok isi dalamnya.. xsia2 bw kengkwn nih.. kutip2 dapatla jg dlm 1karung plastik dlm 10kg.. berbaloilah..  hanan pun sibuk kutip.. so tuk upah kutip asam, aku g kait nyok muda,.. huh sedap dan nyaman.. dekat 10biji la juga kami minum + mkn isi nyok yg ala2 hingus tu.. sedap mcm ni dari yg keras.. hanan smpai nangis2 coz mkn nyok keras then lekat celah gigi yg rongak itu..


asam yg dah dikutip knlah dikopek dulu kulitnya.. then jemur skit.. pastu br kopek buang biji.. dah bih smua br kepai2 buat bulat2.. letak garam skit tuk bg tahan lama.. ada setengah org depa kukus asam tu.. mana2 pon boleh.. better simpan dlm petiais la kalau dah bnyak2.. leh tahan smpai 3thn..
nilah rupanya serba sedikit tentng asam.. apa yg kita tau.. ambik duit seringgit then g beli ja kat kedai.. then boh dlm bekas.. tp xtahu asal usul asam tu.. tambah2 lani lagi senang.. beli yg adabi punya.. berapa hinggit tah.. 2.40 kot.. tah xingat dah..
 
yg serabut2 ni pangil apa tah.. kira dari tangkai dia tu.. t kita tarik adalah bnda alah ni.. ha jgn buang k.. leh bt tuk basuh ikan.. bijik dia pun leh mkn.. kak mynmar tu yg suka ambik then goreng,.. mmg bergunalah smuanya... hope korang dapat tau serba skit asal usul asam jawa yg korang main beli ja tu.. so pasni umah sapa2 yg ada pokok asam leh try bt.. asam mak nih mmg glamour.. tiap thn dapat smbutan hangat.. sekilo berapa pun xingatlah.. 8hinggit kot.. dah smpai UK, sgapore.. chinese pun beli.. tuk 2org shbt tu,, terlupo plak aku nak kirimkan sorg seketul asam bt buah tngan dr penang.. sapa2 yg nak tngok pokok asam leh tngok kat aku budak kg - cerita dr perlis


Related Posts with Thumbnails