3.2.11

ketupat di hari raya..

"Kak saya nak tanya ni... esok nak raya cina.. awat kak dok anyam ketupat.. " tanya seorang adik...

"ye lah esok kan dah nak raya... awat hang xbuat ketupat lagi kah..? ".... beria2 aku jawab macamlah esok betul2 raya..

"apalah kak ni.. posa pun dak lagi,,, dah nak raya"... wakaka.. aku tersenyum jah kat adik yg mai kedai ni.. dia pun malas nak layan aku yg tah apa2..

cubaan pertamaku.. beberapa hari lepas... ambik laptop.. lepak kat atas pondok.. buka youtube.. carilah video yg bersesuaian.. cara anyam ketupat... ikutlah cara yg diajar... ada yg main bedal cara sendiri ikut logik thinking...

cuba di hari ke2.. berjaya jua.. orang xmahir kan.. aku just boleh follow separuh jalan.. untuk abiskan, belasah ja guna cara sendiri untuk siapkan.. mmg xfaham langsung bila tengok semua video.. tok guru pun xda nak ajar...

rupa2nya.. aku buat silap da... siap anyam dah 30biji.. skali aku buat ketupat sate daaaa.. kurus aja.. nipis... makcik aku cakap, aku buat ketupat kedekut... wakakakaka... manalah aku tahu... aku main masukkan aja daun2 tu... jnji siap..

di hari ke3.. aku pun ambik beberapa contoh ketupat yg dah dianyam oleh makcik.. tengok2 balik.. ok dah tahu di mana silapnya... hehehe.. buat ketupat pun boleh belajar dari kaedah reverse engineering... dah alang2 anyam.. bedal ajalah guna separuh ketupat version ketupat sate.. satu lagi version yg makcik aku ajar...

dah siap kenalah simpan dalam kain.. untuk elak daun cepat kering... aku pun bunjutkan kain batik.. usung ke kedai ke dalam rumah.. dah macam santa claus plak....

ayoh kita kongsikan sedikit gambar cara anyam ketupat.. ni 1st time aku anyam ketupat.. so janganlah nak mengutuk2 plak.. pastu aku sekadar nak kongsi dengan orang2 yg masih xtahu nak anyam.. orang yg dah teror tu.. diam ok..

agak susah nak capture gambar.. sapa nak tekan.. ok time ni lah guna burst.. every 10sec dia akan capture sendiri... aku just dirikan hp atas cawan (as tripod)..


aku malas nak upload gambar bnyak2... so aku videokan aja.. sapa suka nak tengok.. play ok.. part1- cara anyam ketupat (dengan sub title)

yang ni plak saja gedik... nak tunjuk lagi... mana tau ada yg xfaham lagi... sapa dah faham.. abaikan video ni...

ni plak smbungan dari part1... macam mana nak abiskan anyaman ketupat... part2-cara anyaman ketupat...

agak2 boleh faham x bagi insan2 yg xreti nak anyam ketupat... setakat ini aja yg mampu aku kongsikan.. selamat mencuba untuk raya akan datang,..

video ini juga boleh dilihat di youtube

atau

jika video kecil sangat, sila tekan "ctrl " + " +" untuk zoomkan skrin... 
dan nak kecilkan balik "ctrl" + "-

kalau klik yg full skrin tu gambar pecah la plak.. aku kena resizekan untuk elak terlalu berat..

Related Posts with Thumbnails