16.12.11

Kejujuran

Musim orang kawin kembali.. kenapa kena kaitkan dengan telur? erk.. tak... tak..

Adakah nak bercerita akan perihal harga pasaran telur? erk.. tak.. tak..


cuma nak tanya anda.. ye anda yang sedang membaca ni lah.. kalau pergi ke kedai untuk membeli telur... dan anda dah jatuhkan @ dah retakkan telur.. apa tindakan bijak anda..

A- jujur memberitahu toke kedai.. tidak mengaku anda yang menjatuhkannya... sekadar bagitahu ada telur yang pecah.. supaya mereka boleh mop


B- jujur dengan memberitahu toke kedai... mengaku anda yang menjatuhkannya.. tapi tidak membayar ganti rugi.. biar toke kedai minta baru bayar.. kalau dia xminta. argh xpayah bayarlah..



C- jujur dengan memberitahu toke kedai... mengaku anda yang menjatuhkannya.. dan membayar ganti rugi dengan rasa tanggungjawab dan kejujuran..



D- buat bodo sudah.. tukar ja telur baru.. buat macam xda apa2.. bayar dan berlalu pergi tanpa ada rasa bersalah..




Tanya diri dan buat keputusan..

Ok apakah jawapan anda..

Adakah muktamad dengan jawapan itu?...

Mari kita fikir sejenak...

Adakah begitu jua kehidupan seharian anda.. adakah jawapannya hampir sama jua dalam segala hal rutin seharian.. adakah anda seorang yang benar2 jujur dalam segala aspek kehidupan.. adakah anda bertanggungjawab dalam segala hal. dalam pergaulan.. dalam persahabatan.. dalam pekerjaan.. dalam soal amal ibadat..

mari kita fikir2kan.. =)

 just for info - kebanyakan yg mengaku @ membayar gnti rugi bila dah jatuhkan adalah di kalangan warga asing.. yg bukan warga negara malaysia... yg bukan islam...

di manakah kejujuran kita...
Related Posts with Thumbnails