22.9.10

Reflesia

Poring Sabah
Jan 2006
By-Casio
Sapa2 yang perasan, makcik suka guna pic reflesia ini as profil picture di frendster suatu masa dulu. Kadang2 guna profil pic untuk blog juga. Di snap di Poring sabah. Dari situ, nanti adalah orang2 asli tanya, kakak nak tengok x reflesia. Kenalah bayar seorang RM10. Masa tu excited la juga. Bukan senang kan. Kena jalan kaki dalam hutan dekat 1km juga. Siap kena seberang2 sungai, guna titi dari batang2 kayu. Kobar punya pasal, redah aja.
 Saja ambik semua jenis keadaan, boleh kongsi2 dengan sapa2 yang xpernah pergi. =)

Orang asli pun bijak tau, mereka buat pagar untuk semua bunga reflesia. Kadang2 manusia ni dah sebati dengan penyakit gatai tangan. =)

Kat Poring ada juga titi gantung. Masa naik tu, dah ketaq lutut2, xda sempat pun nak snap gambar. Titi gantung kat sini lagi menakutkan dari titi gantung bukit bendera. Nampak macam tak kukuh ja. Hahaha pandai2lah makcik.

So masa travel, kena sediakan juga budget untuk sampingan. Tengok dekat poring ini aja dah macam2 kena bayar. Naik titi gantung, tengok reflesia, ada juga kolam air panas. Yang tu xpasti kena bayar@x. Soal duit makan lagi. Beli air mineral aja tah berapa dah. Janji masa travel jangan berkira sangat. Sebab anda hanya pergi sekali, memori itu tetap terindah untuk selamanya. Kalau travel nak kedekut, baik dok rumah tengok kat tv aja. =).
Related Posts with Thumbnails