17.6.11

suatu petang

dah pukul 6.30pm. keluar dari kilang. perut berbunyi lapar. antara nak mengawal pemakanan @ mengikut nafsu makan. lagi 19hari akan ada test kolestrol. result test akan effect result comfirm kerja @ ditunda.

argh. jalan dulu. jaket disarung lalu dizipkan hingga ke atas. glove disarung ke tangan. kapcai ku memecut laju.

traffic light merah. trottle minyak dipusing sedikit demi sedikit. bertukar hijau. kaki pantas memijak gear. trottle minyak dipulas sehingga pertengahan.

argh jalan terus ajalah. arah rumahku belok ke kanan. aku tumpas dengan nafsu makan. ku matikan enjin kapcai didepan sebuah warung. kak, bihun sup 3. xsampai 1minit aku menunggu. kak tambah cucur udang 2set. haish.

sambil aku menunggu. aku tertarik pada bunyi dari seorang budak lelaki. lebih kurang berumur 8thn.

dia membunyikan bunyi "erkkkk..." pastu gelak suka, khusyuk dia melihat kotak donut yg tah apa jenamanya.. ala2 dunkin donut.

aku hanya melihat gelagat dia dari jauh. xda terniat apa2. perkara biasa bila ada bunyi kita akan menoleh.

aku pandang ke arah kakak yg sedang membungkus bihun sup. tiba2 berkata..

"dia oku... "dengan hanya membuat isyarat mulut tanpa ada suara yg terkeluar.

mungkin dia faham aku tertanya2 kenapa anak dia berbunyi begitu. hati aku terus tersentap. argh. aku dah lukakan hati seorang ibu.

kakak tu terus bercerita. anak bongsu dia. xreti nak cakap. tapi muka badan semuanya normal. dia suka tengok lukisan2 @ objek2 pada kotak.

aku mula berbahasa kembali. bertanyakan itu dan ini. sedikit sebnyak aku faham dengan kerenah budak2 oku dan sindrom. adik ni pandai membawa diri. semua dia boleh uruskan sendiri. cuma dia xmahu bercakap.

ada sekotak kfc di depan dia. aku menoleh lagi melihat gelagat dia. kakak di depanku asyik bercerita.

anak dia suka makan kfc. kalau jmpa kfc kat mana2. kaki dia akan ada gam. terus xboleh jalan selagi xbelikan.

bila dapat makan kfc, adik ni akan angkat ibu jari tanda best smbil bercakap "mmmm sedapnya kfc..."

mak dia pun pelik. boleh pulak dia cakap sedap..

pastu sambung dengan nada yang sayu.. "mak ayah dia xpernah pun panggil... "
Related Posts with Thumbnails