6.4.10

Donate Blood ~ Derma Darah

Mari2 kawan2 kita g menderma.. korang pegilah nnt.. aku dah balik..  disebabkan ngangur.. xda keja.. so knlah bt keja2 amal.. =).. terasa cam kejam plak sejak bekerja dulu aku dah xg menderma darah.. so zaman dah hidup sendiri2 nih ssh skit kan nak cr tmpat tuk derma darah ni .. kalau dulu senang la.. dok kat fakulti, tunggu ja, t depa mai kat bwh tu.. so disebabkan dalam pulau ni tempat tabung darah da kat tanjung sana, knlah drive area town plak.. berkorban skit.. mana tau kot2 darah tu leh slamatkan nyawa..

Td xsmpat nak snap masa dok ambik darah tu, terasa kejab ja.. uncle tu datang dulu xda pun dia buka2 lg.. aku xsmpai 5minit dia dah cabut.. darah bnyak sngat kot kuar.. hihihi.. entah xfhm sngat lg prosesnya.. yg aku tau p isi borang, timbang, check darah layak@x, jmpa doc check BP(tekanan darah), pastu dia tnya2 skit soklan.. then g mnderma.. bih tu g mkn2 skit.. senang ajakan..

selamat mncuba ya kepada kawan2, rakan2, teman2, shbt2 yg msh belum pernah mncuba.. kpd geng2 yg selalu derma darah.. yg dah berkurun xg mnderma.. jom2 g derma..

td aku smpat kepo2 skit.. tngok kat notis board.. tengok carta penderma.. 10k-cina, 5k-melayu..rasanya data ni per year apa dah jadi pada org2 kita.. fikir2kan.. kadang2 yg memerlukan darah tu mgkin bknlah saudara2 terdekat.. tp ada jgkan saudara sesama islam..

slalunya yg aku tengok kawan2 dululah yg xlepas mnderma..

  1. berat badan xckp.. mesti 45kg keatas
  2. Tahap hemoglobin (kandungan protein dan zat besi) sekurang-kurangnya 12.5 peratus
So bg org2 mcm Atul, Suen, Yanti.. geng2 kurus ni kn mkn lbh skit.. sbb syarat pertama dah kn reject. Tiap kali nak mnderma dah kn reject awal2 lg..

Tahap hemoglobin td akunya 13.8..  so yg slalu xlepas kat sini adalah cik ct ecah kita..  td aku smpat kepo ngan nurse tu.. tnya knp depa2 ni xleh mnderma.. sbb kndungan darah xckp 12.5%.. depa2 ni selalunya org2 yg kurang mkn kerang, organ2 dalaman-hati,limpa.. bak kata len org2 yg amalkan vegetarian lah.. hikhikhiik..

aku br tahu ada lg satu jns mnderma.. aku tnya dia explain.. haram xfhm pun.. dia nmpak aku blur kot.. erti kata len derma darah putih.. bnda tu nak bt lama.. sejam br siap.. xcam derma darah.. dalam setngah jam dah setle.. nnt2lah.. bilanya.. entahlah..

manusiakan.. asyik bz ja.. tah kadang2 aku pun terfikir apa yg aku dah bt selama 27thn ni.. apa2 pun hargai lah khdpn kita k.. terasa nak bt apa, btlah selagi masih ada waktu.. kononnya aku xnak update blog ni mgkin berbulan2... xsmpai 1mg, xleh la,.. kn update gak.. xmgharapkan sngat pun tetamu2 yg hadir.. hnya tuk berkongsi something ngan smua org.. lgpun xda tempat nak bercerita.. ceritalah kat blog.. bila kawan2 aku free, t dia bacalah.. hihihi.. kalau nak cerita kat org mngkin ada yg tngah bz, masa xsesuailah.. apa2 ajalah..
Related Posts with Thumbnails