31.3.10

Hujan

Alhamdulilah dah hujan. Sejuk sikit muka bumi ni dari kepanasan. Smua kehidupan kegembiraan. Mensyukuri nikmat ALLAH. Bukan sekadar manusia, tumbuh-tumbuhan, haiwan, alam juga menikmati hawa kesejukan dek kerna hujan telah turun.

2hari lepas- Aku tersenyum melihat gelagat anak buahku. Hari pertama hujan tika waktu petang, Hakimi yg berusia 1thn 8bln, keriangan apabila hari hujan. Menangis meraung2 nak kuar main hujan. Siap babab aku lg sebab xkasi dia keluar. Air mata dia mengalir sederas air hujan yg trun. Alahai kesian lah plak. Bila dah dibuka pintu, begitu seronok dia menadah tangan tuk merasai air hujan yg sedang jatuh dr oning rumah.

Sehari lepas- Hannan berlari kuar, "Angkat baju mama, angkat baju mama nak hujan". Dah besar dia, 2thn 3bln. Dah boleh disuruh bt mcm2. Angkat bj pun dah pandai. Sengaja aku lengah2kan dia. Aku tunjukkan awan hitam di langit. Lagilah dia meronta2 suh angkat baju mama bila dia tngok hari dah gelap. Hai mengikut perintah tul. Kadang2 bila hati dia xmau, suh bt apa pun dia xmau. Hujan turun dgn lebatnya. Hannan pun menadah tngan tuk merasa air hujan. Ku biarkan saja. Kak mynmar tnya xpa ka. Nnt demam. Argh biarlah. Bkn kn kepala pun. "Ayaq tejuk" Hanan pun pandai menikmati hujan. Dari situasi cerah.. kebahangan dan kepanasan, suasana bertukar jd gelap.. dingin dan sejuk..
Kadang2 aku tengok kita yg dah dewasa ni yg xpandai tuk mensyukuri nikmat yg telah ALLAH berikan. Bila hujan ja..

"ala hujan. dah xboleh keluar"

"Alamak hujan, habisla nnt kotor keta aku, baru ja basuh"

"Abislah baju aku kat umah dah basah, pagi tadi aku ingat xhujan aku ampailah kat luar umah"

Mcm2 lagi ayat yg akan kuar bila hari hujan. Hihhihih.


Ssh sngat ka nak kata,

"Syukur alhamdulilah dah hujan"

Sambil jaga kedai aku pun xmelepaskan peluang tuk menikmati air hujan. Sampai basah kain batik. Hihihi.

Ayam2 pun bila dah puas mandi ujan. Bila dah basah lo'qoih (lukus) ayam2 mencari tempat tuk berteduh.

So sahabat2 smua, hargailah hidup anda. Nikmatilah hidup anda. Entah esok atau lusa mampukah lagi kita merasai nikmat2 ini, sblm ianya ditarik balik.
Related Posts with Thumbnails