27.3.10

Nasi Lemuni

sapa2 yg belum tahu lagi apa tu nasi lemuni.. meh2 kita tengok serba sikit mcm na ropenya... ha nilah pokoknya... kita just ambik pucuk yg color purple ja.. xpayah la bnyak2.. ambik dalam secekak sudahla
aku cuba snap pic pokok yg lbh kecik.. hihihi xdalah.. kat blakang umah tu pokoknya dah jd besar dah.. aku xtahulah nasi lemuni ni makanan negeri mana.. yg pasti kat penang mmg agak famous..

Pagi ni mak masak nasi lemuni sambal telor.. yg dlm pic ni tah bila mak masak.. dalam pic sambal ikan talang masin.. aku mana2 pun ok.. smua lauk aku makan ja.. leh ja bt sambal telor @ ikan masin@ bilis @ ikan curut/temenung(kembong).. smua sedap ja.. goreng telor dadar + ulam2 sikit wah lg tambah meriah.. cara masak nasi tu cam masak nasi lemak.. just blend ja daun lemuni tu then tapis.. masukkan skali ngan santan.. cakap ja pandai.. xpenah pun aku bt.. hikhikhik...

bnyak khasiatnya nasi lemuni nih.. tah xingat da apakah khasiatnya.. risiko kalau mkn.. mcm aku lani.. dok lalok2 ja..  dok jg kedai xleh la nak smbng membuta.. dok kat umah mst selamat dah ni..
Related Posts with Thumbnails