13.3.10

Syukur Alhamdulilah

Balik keja along bgtau, dia dah tahu apa puncanya bau hangit kat dalam bilik dia.. dah 2mlm kami asyik tercari2 apa yg bau hangit.. malam first dia kata bau cam kemenyan... dahla khamis mlm jumaat masa tu.. ngeng btl.. semalam sblm tdo bau kuat gak.. asal buka aircorn ja mst ada bau.. along kata cam ada bau kayu terbakar.. aku yg nak bekerja esoknya malas sngat nak fikir.. sejak bilik along pasang aircon, aku penumpang sedia kat bilik dia. dah berbulan tdo dalam kepeluhan.. dapat kot tdo dalam 2jam ja.pastu asyik terjaga ja..

Siang td masa along dok tngok tv, tiba2 terpadam. Dia eran knp. Cari2 punca.. br tau mana puncanya bau terbakar tuh.. kain batik yg dok lapik almari nanan dah terbakar. Rupanya extension  yg jenis bulat tu letak mengiring kat  celah antara dinding ngan  almari,  plug tu dah cam terangkat sikit.. cina yg pasang aircorn tu pun nak ambik jalan mudah, dia just plug in  kat extension  yg  sekali ngan lampu tdo+tv.. bijak2..

patutla da bau kemenyian lah.. bau kayu terbakar lah.. along siap kata cam kayu yg terbakar skit2 secara perlahan..  ish2.. almari hanan yg terbakar..

aku  yg keletihan br blk keja kn lah p melawat  tempat kejadian..  tengoklah pin Natural tu siap dah tercabut.. lekat kat plug 3pin extension bulat.. knlah repair cpat2 tuk mgelak mlm ni tdo dlm kepanasan lagi..  wah bnyaknya  plug yg terbakar.. oleh kerana aku ajin skit malam ni.. aku lukis wiring tuk org yg baca dapat imagine.. sbb nak memudahkan dil faham sebenarnya.. t sian kat dia xfaham2 cita..
ha tengolah mcm na load yg ada.. yg puncanya adalah dalam kawasan ijau.. extension bulat tu ngan plug dah terangkat.. tambah ngan load aircorn.. jadilah cam ni.. aku rasa sblm ni aku dah letak smua plug elok2.. ni mst masa cina tu nak pasang aircorn dia dah ubah extension bulat dok celah dinding.. lama2 plug pun cam nak tercabut..

so ptg td xdapat lg aku jog.. blk keja dah smbng keja kontraktor elektrik plak.. p beli plug, soket switch 3pin,  sngah kedai hardware dapat idea, xmau gn extension yg belat lg lah.. nak bt yg baru.. beli extension yg besi tu.. beli wayer 4meter.. pasang sndiri.. siap sudah.. dah testing xmeletup.. kira oklah.. dah bahagi aircorn ngan bnda2 len..

so kesimpulannya, ati2lah kawan2.. kalau x mest pagi td korg dikejutkan satu famly meningal kerana umah terbakar.. ngeri tu wei... insap2.. jgn bermain dgn elektrik k.. bnda kita xnmpak.. slow2 ja.. bau bnda terbakar dah 2mlm.. Syukur alhamdulilah siang td mst ada fius mana2 yg dah blow.. umur kami sekeluarga masih panjang.. Syukur alhamdulilah..
Related Posts with Thumbnails