3.6.10

bateri

"Hah dah nak kul 11, baju xiron lagi. Bapak nak p kul 11" aku just iron bj, tudung rembat ja mana2 yg ada.

"Alamak2,.. bapak dah reverse keta, aku xpakai tudung lagi" kelam kabut main rembat ja ambik baju2 tuk 2ari kat kg. Oh spek mata dalam keta, kn ambik nih. Nanti silau, comfirm aku yg kn drive.

Tet.. tet.. bunyi bateri macam nak mampus ja bila remote ditekan.. alahai.. br 4ari aku xhidupkan enjin... buat hallah plak sang kancil nih.. merajok plak time2 nih.. bateri keta@bateri remote yg low nih..

"sat g hang bawak masuk kunci ni sat, bateri dah low, nnt2lah aku tengok balik" kunci aku baling bagi kat along. Xsuka org dok tunggu lama2.. tenang.. baca doa.. gerak.. hope xpanas sngatla cuaca hari ni..
~
~
~
"oh bateri keta yang dah kong" aik rasanya aku baru ja servis keta. xsampai 3bln lg. ritu ok ja. cam na air bateri sampai dah kering kontang nih. smpai smua plate2 boleh nampak.

"bapak air bateri ada x?" aku melilau2 mencari air bateri kat dalam rumah. dalam bot keta pun just tinggal botol kosong. comfirm abis tumpah. rasanya sblm nih ada lagi setengah.

"bateri dah kong mana boleh guna lagi, p beli yang baru ja" aku yg ketegaq, nak cuba juga.

"dah jumpa kat belakang" aku isi gak, hahaha. konon nak bt eksperiment. walhal bateri tu mmg dah sampai ajalnya.
~
~
~
"ya dik mau cari apa?" maknya(nyonya) tu tnya. mungkin pelik. dah p kedai keta naik motor.

"bateri keta ada?"

"keta apa lu pakai"

"kancil"

"lu mau kering atau basah"

"kering. berapa harga"

"RM180"

"xboleh kurang ka?"

"sudah ikut harga pasaran ma, xda tipu punya. kereta mana. sapa mau tukar?"

"tukar sendiri"

"lu tau ka tukar, jgn salah pasang tau.. nnt salah pasang trus xboleh guna.. rugi saja RM180"

"ikut polariti nih saja kan.. +ve merah.. -ve hitam.."

tiba2 pakcik sorg tu menyampuk

"hati2 kunci keta tu nanti, bila dah pasang bateri keta akan lock"

"ok terima kasih pakcik"

~
~
~
balik terus buka screw ngan spana leh laras..
buka screw..
tukar..
pasang..
"alamak nak pasang mana dulu nih.. +ve ka -ve?" padan muka sapa suh xtnya kat kedai tadi.

pasang -ve dulu.. bila nak pasang +ve ada spark yg kuar..
alahai.. bikin suspen saja..
xda apa2 ka kalau aku ketatkan nih..
short ngan aku skali x.. sudah2 merepek saja..

tukarlah.. pasang +ve dulu.. then baru pasang -ve..
ada juga spark nih.. bedal jalah kuncikan blk nut ni..
keta trus lock.. alarm berbunyi.. coz aku buka pintu keta..
alhamdulilah.. siap..
alamak... cam na nak pasang cover balik nih..
padan muka tadi bila buka xtengok dulu besi2 tu dok kat mana..
oh cam ni rupanya,..

jari jauh dah dengar bunyi tapak kasut budak berlari
"bunyi apa tu.. keta rosak ka?" sibuk ja dak kecik nih.. mmg  alert tul dgn alam sekeliling.
oh dah 3thn rupanya jangka hayat bateri nih.. last tukar masa nak bawa sang kancil ke melaka...
bateri kering.. lbh mudah.. xpyh nak alert tuk tahap air bateri.. bg org2 yg pemalas cam aku nih.. =)
~
~
~
"oit curi keta aku tu.. sapa suh ambik?" melawak2 ngan hanan... bila masalah dia ambik keta kelisa nih.. aku mmg xbg sapa2 kuarkan dari keta kancil..

"model keta apa nih?" bapak tnya

"kelisa"

"sapa punya?"

"ida bagi, baru nih nampak model kereta myvi.. nak beli mahal sngat.. RM80 rasanya, keta kelisa nih pun mahal"
~
~
~
moral of story
1. jgn lambat bila anda dah berjanji.. jgn buat org tertunggu2.. ingat anda best sngat ka.. jgn lupa walet sama  .. xda u-turn2 tau.. (hahaha kisah walet xda kaitan ngan cerita diatas)

2. jgn lawan cakap org tua.. mereka lebih dulu makan asam garam

3. jgn kedekut ilmu.. tengok pakcik tu.. walau pun xkenal, dia bg tips yg baik punya.. tuk peringatan.. kita pun jgn berlagak bodoh sombong

4. - hahaha.. sapa suh xtnya masa kat kedai tu.. bt pandai lagi.. xpa.. anda ingin memcuba.. so dah ada pengalaman.. bercakap xsama dgn melakukan.. so org yg xpenah buat sendiri jgn cakap ja pandai..
    - sebelum buka apa2 pun.. tngok dulu mcm na rupanya sebelum di buka.. t senang tuk pasang balik.. jgn angap smua bnda remeh temeh ja.. biar buang masa membelek ciri2nya bagi mencari sedikit ilmu.. dari buang masa tuk fikir cam mana nak pasang bnda tu tnpa ada ilmu..
    - hargailah barang2 anda.. jg sebaik mungkin.. ada org tu bateri tahan hnya 1thn.. ada yg smpai 5thn.. smuanya bergantung pada pemandu jg.. pastikan aircorn dan radio di off sblm enjin dimatikan.. bila start enjin, on ja dulu, dalam beberapa saat br hidupkan enjin.. sian keta tu kalau terus main start ja.. macam kitalah.. pagi2 org kejutkan trus ja ngan "hoi" mstlah marah.. lama2 leh dapat sakit jntung.. begitu gak keta.. entah org cakap macam tu.. so xsalah kan follow.. aku just berkongsi

5. xda apa2.. saja nak kongsi..
Related Posts with Thumbnails