30.7.10

Pengusaha Petai

 
Anda pernah makan petai, mestilah pernah kan. Ini pokok petai depan rumah makcik. Sian pokok yang hidup segan mati tak mau. Mungkin tanah xcukup sesuai.

 
Jom2 kita melihat pokok di kebun pulak. Tinggi ok pokok petai nih. Yang bergantungan tu bunga petai. Hehe masa petai2 bergantungan xda plak di bawa hp untuk snap. Sebab dah excited nak mengutip petai aja.

Inilah petai padi. Kalau yang besar2 tu petai kampung. Makcik suka jenis petai padi. Walaupun kecik, ianya lebih enak dimakan. Satu papan harga pasaran dalam 50sen - 70sen. Itu kalau jual sendiri. Kalau tolak pada pemborong satu papan dalam 40sen.

Bagi papan2 petai yang kemetot(pendek) atau jarang2 dan agak2 nak masak, inilah hasilnya. Dijual siap kopek. Harga pasaran 1kg RM20-RM30. Harga tolak pada pemborong dalam RM16. Dekat 2minggu jugalah makcik jadi pengusaha petai, hari2 menyibukkan diri dengan mengopek petai. Sambil jaga kedai, sambil tengok tv. Janji tangan jalan. Alhamdulilah rezki itu ada, cuma kita sedar atau tidak. Buatlah keja apa pun janji yang halal. =)

Kat rumah makcik sambal udang petai ja yang boleh jalan. Kalau bilis kurang skit. Kadang2 bakar makan dengan sambal belacan. Oh yang tu makcik tak layan. Selalu orang snap masa sebelum makan, baru nampak sedap kan sebab dah nak abis. =)
Related Posts with Thumbnails