10.7.10

Pertanian

tadi aku g jenjalan ngan bapak.. ke pameran pertanian.. xberapa nak meriah.. mgkin coz ni peringkat negeri ja.. dah dok ngada2 dok p kat maha serdang, situ mmglah best.. jalan2.. pusing2.. bnda yg lbh kurang samalah.. yg best dapat makan free.. walaupun merasa serba skit smuanya.. dapatlah knyang gak perut.. hehe..

dah lama dok cari anak angsa.. yg lama tu dah mati.. mahal siot.. yg putih tu seekor dlm Rm300-400.. huhu.. yg angsa biasa dalam RM180.. hmm.. so xdalah beli.. tngok2 ja.. wah da angsa terbaru.. cantik colornya.. da kelabu terang, kelabu malap, cantik2..

ha pakcik yg pakai topi ni adalah bakal toke kambing ok.. haha.. bila tu.. entahlah.. masa2 akan datang kot..
teringat masa kawan bapak balik dari US,, sngah kat kedai sat.. dia tnya bapak mana?.. masa tu bapak xda g new zealand.. amboi2 dia p shoping kambing kot.. aku tersengih jalah kat pak bakar.. best pren bapak dari dulu.. skarang dah jadi md kat satu kilang nih.. seorg yg sempoi jg mcm bapak.. walaupun seorg md, tp p kilang pakai t-shirt yg sama ngan operator.. org2 yg jenis low profile mcm tulah.. ni setengah org duit pun xda, belagak aja lebih.. argh malas r nak bebel2.. lembu ni mmg besar.. tah apakah namanya dah lupa.. bela lembu pun best.. tp yg best nnt xdapat nak g jenjalan mana2.. sbb tu kn fikir bnyak2.. baik buruknya..

aik burung merpati nih.. tau2 aja camre hp aku nih bknnya leh zoom2.. pandai plak terbang bertngek dok tercangak depan aku.. wah dah lama ka aku xikuti perkembngan burung merpati.. comenya bulu kat leher burung nih.. ada gak ayam serama.. harga RM2k.. huhu beli tu.. tdolah peluk ayam yg kecik itu..
ok apakah ini.. adakah chotek? dah2 tipu ja.. bila masa plak aku kerumah si amoi tu.. bangi jauh ok.. bukan seberang jalan ja.. arnab ni ala2 chotek.. rindu plak kat chotek yg suka nak bunuh diri tu.. haha padahal chotek just ambik angin atas bumbung oning.. ceh aku yg tertipu dgn sikap mnja chotek ditngah2 malam buta.. chotek adalah si amoi punya anak ye kawan2 yg xtahu..anak.. anak kuching dia..

jalan punya jalan punya jalan.. xda beli apa2 pun... just beli anak nenas ni aja..  satu 8kupang.. nenas jenis josapine dan nenas sarawak.. bapak cam tahu2 ja aku dok mengila tanam nenas sekarang.. total terkini nenas aku dah ada 35pokok.. =).. soal2 selidik.. org tu kata nenas nih akan berbuah setelah 14bulan.. nak tungu buah besar smpai masak.. ha tungulah setahun setengah cam tu.. hahaha.. teringat kata2 bapak.. org yg beli tau mintak murah ja.. org yg menanam xbalik modal.. td beria p naik ranger.. aku ingat bapak nak beli mesin ka.. apa ka.. baik naik kancil ja// hahaha... mak kata awat xbeli mini traktor? sng tuk berkebun.. aku kalau toke kata beli.. sukalah aku.. tp toke xda tnya2 pun.. so dok diam2 aja..

cerita dah abis.. sbb kecik aja... teringat p maha serdang 2thn lepas.. hehe masa tu pun aku tngah ngangur.. pnya xda keja.. kami dua beranak ke kl naik bus.. pastu nek lrt ke serdang.. pastu naik plak bus yg mereka sediakan smpai dlm upm.. tp berbaloi2.. bukan tuk g shoping2 tanaman ka apa.. tuk g shoping mnda dgn ilmu..

oklah.. nak g mnjaga kedai.. pastu nak tebaq roti canai ngan nak buat murtabak.. sapa mau.. meh la datang umah.. rumah2 korang kan depan jalan ja.. kitakan berjiran.. sejak along beli bnda alah tu.. mcm2 dia try masak.. nnt kalau aku ajin aku upload apakah bnda alah itu.. 2mlm lepas buat piza,,. mlm ni murtabak.. ni salah satu hikmah disebalik pnganguran aku.. ari2 along akan try bnda baru.. so dah xgaduh nak beli dah.. ha masak sndiri mknlah puas2.. nak letak apa2 pun letaklah.. cam tu smpai bila pun aku xtrunlah berat.. maintain ja.. ari2 kalori masuk n terbakar sama aja.. hehe xpa.. jnji kita kuarkan peluh.. k slmat mnjaga kesihatan kawan2..

ek cam xkena ja ngan cerita kat atas.. xpalah.. eh senin aku nak g derma darah lagi.. dah cukup 3bulan.. so boleh menderma lagi.. sapa2 mau menderma.. jom kita g menderma darah..
Related Posts with Thumbnails