29.11.10

kisah amplang dan si kecil

Dalam mini van
Perjalanan dari Tawau - Samporna

Ku buka amplang yg dibeli di kk... ku jamah beberapa ketul... van berhenti isi minyak.. kulihat anak2 kecil yg berada di seat hadapan.. kuhulurkan beberapa ketul kepada si adik.. si abang agak malu2.. si abg memegang rapi handbag ibunya yg ke toilet mungkin..


si adik makan dengan penuh beria.. ku hulurkan lagi beberapa ketul.. si abg baru beri sedikit respon... mula menerima..

tidak selesa dengan seat di depan mungkin.. mereka beralih arah duduk disisi ku.. ku hulurkan semua amplang milikku kepada si kecil.. tiada sebarang suara.. hnya melalui riak wajah dan perbuatan.. hnya sunyi sepi mendengar deruan enjin van.. dipeluknya amplang itu.. dimakannya satu persatu.. kadang2 diberikan pada abgnya..  abg sudah tidak malu2 lagi..

sesudah agak kenyang.. dipegangnya amplang itu.. dengan tidak berikat... smbil dia takut akan amplangnya jatuh dari plastik... ku keluarkan getah dari beg besar yg kuribai.... ku minta padanya amplang itu.. ku ikat supaya tidak masuk angin.. ku berikan padanya kembali.. dalam beberapa ketika.. dia sudah ketiduran.. dipegang rapi amplang itu..

aku beritahu kepada abgnya.. ditarik si kecil ke sisinya.. dipeluknya si kecil itu.. begitu pandai.. diusia si abg baru 7thn... sudah pandai mnjaga adiknya.. mungkin takut dengan diri ku yg orang asing baginya...

aku batuk2.. ku keluarkan hacks dari beg ku.. sedikit lega terasa perit di tekak.. si kecil melihat ku.. alahai.. xkan nak kuberikan hacks hitam kepada si kecil ini? teringat akan gula2 halls.. tp warnanya hitam.. mint juga.. bagaimana? ku hulurkan jua pada si kecil dan si abg.. mungkin kerana tidak boleh tahan dengan rasanya.. dijilatnya sedikit demi sedikit.. kesian sungguh aku lihat.. macam kejam pulak aku nih..

ibunya terjaga,.. berkata sesuatu.. mungkin memarahi kerana menerima macam2 dariku..


si abg yg pada mulanya2 malu.. duduk pun tidak rapat denganku.. lama2 agaknya sudah selesa.. akhirnya ketiduran jua.. meletakkan kepalanya di bahu ku.. aku duduk diam kaku.. mengizinkan si abg tdo dengan nyenyaknya..

tika penumpang di depan sudah tiada.. si abg lari duduk di hadapan.. si adik sekejab tersandar.. sekejab kehadapan sedikit badannya.. tidak dilupa pada amplang itu.. lbh kurang sudah 1jam perjalanan.. dicampakkan amplang itu  di belakangnya.. disisi si ibu.. mungkin dah letih memegangnya.. xsampai 1minit pun.. diambilnya kembali.. aku tersenyum melihat gelagatnya.. adakah dia takut aku mengambilnya kembali?
 ku keluarkan plastik dari beg ku.. ku berikan plastik hitam itu.. lbh senang tuk dia pegang.. =)

masuk daerah pekan samporna.. ku keluarkan biskut oat yg ku bawa.. ku berikan secara sorok2 kepada si kecil.. tanpa pengetahuan ibunya.. ku berikan 3bungkus dan memasukkan dalam plastik hitam itu.. mana tahu mungkin nanti si ibu jua teringin untuk memakannya..

turun dari van.. si kecil pergi dengan tanpa kata.. tidak bersuara sampai akhirnya.. tiada senyuman walau dah beberapa kali ku cuba buat dia tersenyum,... si ibu mengajakku turun dari van itu.. aku hnya mampu tersenyum..

walau tidak tahu apa keturunannya.. apa agamanya.. dia jua seorang insan.. ada hati.. ada perasaan.. ada keinginan.. itu aja yg termampu kulakukan.. mungkin dengan sedikit pemberian itu mampu untuk membuat hatinya tersenyum indah... =)
Related Posts with Thumbnails