15.1.11

nyiur

semenjak hari raya lepas.. kita mengalami kekurangan buah nyok @ nyiur @ kelapa... kat sini pun samalah.. ada suatu ketika tu kami xjual kelapa mesin selama hampir 3mg..

hari2 org tnya..

"kak nyok ada x?"...  xda.. xda.. xda..

ala masak guna santan kotak xbrapa pior la...

atas permintaan ramai... aku dan big bos pun baliklah ke rumah lama aku... kat kg sebelah ja pun... masih ada 2 pokok kelapa yg rendah.. xdalah rendah sngat.. cukup2 galah panjang.. boleh la nak kait buah nyok.. buahnya agak lebat.. tp ketegaq (degil) xmau jatuh ke tanah walaupun buah dah tua...

ada satu kelapa tu dah tua.. kelapa tu sampai tumbuh pucuk sepanjang 1kaki dan akhirnya kering bersama2 buah diatas sana.. masa kami g kait kelapa barulah jatuh ke tanah...

tah berapa kali tekan camre.. akhirnya.. best timing.. dapat gak capture buah kelapa yg sedang jatuh... bukan senang tau.. apa yg penting...  "kerjasama"... wakakaka.. xda kaitan pon..

 walaupun buah xberapa nak besar.. tapi bolehlah kan..

 yg berlubang tu mesti dah di tebuk tupai... ayoh kumpul2kan,... adalah dalam 60biji... nmpak macam sikit ja...

 
time untuk kupas plak..kau reti kah guna benda alah ni...  tah apakah namanya.. selalu panggil "chop nyok" aja..

ada suatu masa di bulan puasa... kehabisan nyok yg dah siap kupas.. yang ada depan rumah hanyalah kelapa yang masih belum dikupas.. org datang bertubi2 nak beli kelapa mesin.. ha apa lagi.. aku pun ambik parang n kupas.. lambatnya... pastu aku pun buat2lah teror... belajar kupas kelapa guna chop ni.. usaha tangga kejayaan,.. boleh juga.. cuma kena guna sedikit tenaga untuk tekannya.. 

agak cepat kalau kena gayanya.. tp agak bahaya.. boleh makan tuan kalau silap gaya.. 

makcik aku cakap, dulu arwah nenek aku teror la guna.. dulu arwah datuk n nenek pun buka kedai juga... zaman dulu2 bila perempuan buat nampak biasa ja.. tp sekarang.. bila aku buat boleh plak macam2 suara yg kedengaran.. hmmm.. xpalah.. mulut orang...  janji aku xkacau orang..

sekali tu aja pun aku guna.. adalah kot dalam 20biji sempat di kupas.. untuk merasai pengalaman seumur hidup... =)

zaman dah moden pun... skarang kupas kelapa pakai ni aja... nenek di kg berumur 75thn pun masih boleh kupas kelapa...

kupas... kupas... kupas..

pastu dah boleh tarik.. tarik.. tarik... masa ptg tu.. hannan tolong tarik sabut tuk 3biji.. 


keesokannya.. kami sambung lagi..

"susahlah... xmau keluar" hannan mengadu xboleh nak tarik sesetengahnya...

"yang mana susah tu.. pijak sabutnya... pastu tarik buah nyok" aku bagi tips untuk anak buah ku ini.. sekali aja cakap.. dia pun aplikasikan untuk buah2 yg seterusnya.. tersenyum aku melihatnya.. di usia 3thn dah boleh diharap..moga berkekalanlah sikap rajinnya itu hingga ke tua..

dia berjaya tarik sabut untuk 10biji... pastu dah mula merepek2 untuk bermain traktor dia.. budak2 kan.. xpalah.. janji dia mau juga tolong.. boleh meringankan sedikit beban..

walaupun hanya tarik sabut ni nampak macam mudah.. hanya orang yg pernah buat aja yg boleh komen susah @ senang...

masa student kah.. masa jadi engineer kah.. masa mengangur kah.. ada ja kelapa.. kenalah kupas.. rezki itu xdatang bergolek...
Related Posts with Thumbnails