6.9.11

dugaan di hari raya...

Raya Pertama

sedang memandu laju menuju ke perlis.. bunyi sesuatu.. stereng keta bergoyang... mmg sah tayer pancit.. berhenti di R&R kepala batas...

mmg penuh la ngan barang2.. maklomla nak balik beraya.. segala lemang, rendang, ketupat, kueh raya... semua ada.. engineer kecik sibuk dok check tayer..

sebelum ni aku isau tul kalau tayer pancit.. kali ni slamat.. bapa pun ada skali.. kalau aku sorang.. boleh tahan r nak rasa gelabahnya.. hp torchlight yg banyak membantu.. masa tu nak tengok kat dalam lubang tu.. macam na nak turunkan tayer.. dah 5tahun guna keta.. xpenah g tayer pancit.. 1st experience..

agak mencabar gak la.. nak tengok kat bawah keta.. ngan berbaju kurung,.. baiklah xpakai kebaya.. kalau x xda lah aku nak tolong.. baju kurung pahang tu.. kira masih boleh la aku nak melutut tengok cam na nak turunkan tayer.. skali pegang.. mmg itam r tangan.. waaaa.. hari raya pun tangan kotor... xsedih sngat.. keja aku pun mmg tangan kotor ari2.. tambah2 skarang aku tengah training buka n pasang motor.. mmg itamlah ngan minyak2...

tayer sampai berlekuk la kat tempat pemegang yg ikat tayer tu... angin macam keras lagi.. hope tayer spare ni pun ok la..

nak letak jek kat mana pun satu masalah jua.. anda2 yg masih xtahu menahu tentang tukar tayer.. blaja2 la untuk tahu di mana tayer spare anda disimpan.. apa tools yg nak digunakan.. bagaimana.. pastikan angin tayer spare tu cukup if berlaku kecemasan..

jek tu dah pusing sampai max.. tayer spare xboleh masuk.. xcukup tinggi.. mencabar juga ni.. alhamdulilah.. ada abg ni datang tolong.. dia ambik jek dari kereta dia.. support bg tinggi skit lagi..

alhamdulilah.. masih ada lagi insan2 yg sudi membantu.. keta abg tu pun penuh ngan ketupat n kueh raya.. dia ngan famly otw balik sg..petani..

masa nak naikkan balik tayer tu.. aku dok tertunduk2 sambil betulkan kedudukan tayer... tiba2 ada seorang jejaka yg datang tolong.. syukur alhamdulilah..

siap pasang semua.. wa.. tayer flat separuh.. masa aku tekan tadi macam penuh ja anginnya,.. pasang hazard light then bawalah pelan2.. cari stesen minyak untuk isi angin...

slamat belajar untuk tukar tayer.. xpun.. belajar2 la kat mana tayer tu tersimpan n bagaimana untuk ambik tayer tu..

cuba bayangkan anda keseorangan tika tu.. kredit pun abis.. xpun bateri abis.. xpun xda line.. ha macam mana tu.. kena buat sendiri gakkan..

kul 10mlm slamat smpai di kg.. 


Raya ke dua
melawat sanak saudara.. yg terakhir tentatif hari tu.. g ziarah pusara abg ipar aku.. a.k.a ayah hannan..

selesai ziarah... engin keta dihidupkan.. alamak... kenapa xmau hidup ni.. cuba untuk kali ke dua.. keli ke tiga... hannan yang duduk dibelakang skali dah mula menangis..

termenung menungu SOS datang.. aku ingatkan bateri yg low.. maka kami tunggulah bapak yg beraya di rumah pakcik datang membantu...

disamping tu juga... along call abg ipar dia suh mai tengok sat.. then call pomen.. pomen tu surrender.. xda spark tuk hidupkan engin.. dia xreti kereta digital.. guna sensor mmg agak sussah katanya.. minyak xsampai..

emosi dah stabil.. hanan bersama btol susu kosong,, beg duit untuk bubuh duit raya.. disamping muruku yg dia mintak kat umah tok lang.. punyalah xmalu.. sedap punya pasal.. smpai mintak bawa balik..


then ambik keputusan untuk tarik ja keta dulu.. nak kena bawa keta g klinik toyota baru boleh buat..

bla2... bla2.. masa tinggalkan keta kat kedai ulat tarik ni.. da pomen lain yg datang tlong check.. compem sensr minyak yg rosak.. tah apa yg dibuatnya xtaulah.. next morning aku p dah boleh start ja keta..

untuk lebih detail checking.. kena bawa p klinik... susah gak erk kalau jadi macam ni time2 cuti raya.. time2 tempat tu xda pusat servis..  then poket kena tebal.. oh aku mmg belum mampu lagi untuk beli kereta
Related Posts with Thumbnails