14.2.12

orkid

suatu hari.. busan sngat.. xda keja part time.. tunggu kedai pun orang pun xdalah ramai sngat.. tengok sabut yg ada.. maka dibawak ke depan pintu kedai.. dicarik2 macam ni.. orang ada aku lari g jual.. xda orang aku buat kerja ni.. dalam masa 2jam siaplah semua sabut yg ada..

pastu aku pun ambiklah barang2 keperluan.. sabut.. arang.. pasu.. hari tu baru beli pasu tuk orkid.. ada pokok yg nak dipecahkan @ dibahagi2kan..

pasu ni satu RM2.. arang 5kg RM7.50.. 

kalau beli kat kedai pokok yg dah siap tu mahal tau..

lainlah kita xda benih jenis tu lagi.. bolehla kita beli...

ok dah siap.. tunggu nak masukkan pokok2 ja.. ada 2pasu yg dah merimbun.. smpai xmau keluar bunga.. kena bahagikan dalam pasu baru.. nanti barulah nak kuar bunga..

pokok ni asalnya aku ambik di melaka.. rumah nenek awa.. jiran kak dah.. bunganya color purle..dah kali ke 3 aku ubah pasu untuk pokok ni.. pas naik merimbun2 aku akan bahagi2kan lagi pasu yg baru...

ha yang ni plak aku ambik kat rumah mak chaq ina.. kan aku dah kata.. bila kita tukar rumah baru untuk pokok2 ni.. terus kuar bunga.. xsmpai 1bulan.. yg ni color kuning.. aku ambik benihnya dah lama.. dah berbelas tahun rasanya..

dari kecik aku mmg suka tanam menanam.. aku kan anak petani... =)
Related Posts with Thumbnails