25.2.12

sampah ~ kempen tanpa suara

suatu hari di hujung mg.. aku n the geng p berkelah di suatu tempat.. nama dirahsiakan.. t orang saman aku plak... rancangan awal kami nak bbq n bercamping.. tp dek kerana disitu xda tempat tuk bermalam.. jadi kami hanya menikmati hari siangnya..

sangat excited nak mandi.. tapi agak menyedihkan bila mana pantainya dipenuhi dengan smpah sarap..

airnya mmg jernih.. sngat seronok.. air mula nak pasang.. bila air mula pasang.. smpah sarap turut dibawa ke pantai.. kedengaran kiri kanan belakang dari orang2 yg datang mandi mengeluh dengan sampah sarap yg ada.. masing2 menghalau smpah2 dengan menolak2 air dengan harapan smpah itu akan pergi ke tempat lain... aku mula mengumpul smpah2 yg berdekatan dengan aku smbil2 aku mandi laut.. aku masukkan sampah2 yg ada disekeliling kedalam plaktik.. apabila penuh.. aku p letakkan di tepi pantai.. then masuk mandi kembali.. 
 

alhamdulilah.. tiba2 ada plastik beras 5kg yg tiba2 muncul disekeliling kami.. tiada suara yg aku katakan. aku hanya terus melakukan.. mengutip smpah2 didalam laut sekitar tempat mandi kami.. secara xlangsung.. geng2 aku pun turut serta sama.. sama2 mengumpul smpah2 dan memasukan kedalam plastik yg aku pegang...

tidak berapa lama kemudian..kumpulan2 yg bersebelahan dengan kami turut juga mengutip2 smpah dan membawanya ke tepi laut... aku tersenyum.. hanya mampu berkata pada teman2..

"kempen tanpa suara" cukuplah kita tunjukkan teladan yg baik.. kadang2 orang melayu kita ni malu nak mulakan. walau ianya adalah suatu perkara yg baik..

geng disebelah yg pada mulanya hanya mengeluh tentang smpah.. kini dah mula membersihkan disekitar kawasan mereka mandi...

 inilah antara hasil kutipan kami... sedihkan..

aku terus memasukkan hasil kutipan kami ke dalam tong smpah.. org memerhati pelik.. lantaklah.. aku bukan buat salah.. aku buat bnda yg betul orang jadi heran.. bila org bang smpah merata2 org dah xheran..

masa air dah surut kembali.. kelihatan sepanjang pantai dipenuhi smpah.. baiklah airnya masih jernih.. sbb tu orang masih datang mandi manda di sini. aku macam nak pangil ja semua orang.. tolong kutip sorang skit.. mesti terus bersih pantai tu..


sepanjang perjalan nak balik ke kereta.. aku jumpa 4tong smpah ni.. kelakar kan.. insan2 ni dah ada kesedaran nak buang smpah dalam tong smpah.. tapi mungkin depa main tauk2 ja.. then xsedar diri plak.. depa bukanlah para atlit yg teror main bola keranjang @ bola jaring.. dah tentulah xmasuk..

apa salahnya maju lagi setapak dua untuk pastikan betul2 ada dekat ngan tong smpah tu.. ha baru baling... dah nampak smpah xmasuk.. xda kesedaran plak nak kutip balik n masukkan kembali..

inilah realiti kehidupan kita.. perangai yg dah sebati dengan anak2 kita.. sedara2 kita.. apa nak jadi dengan masyarakat kita.. kalau dari sekarang xambik kisah.. malaysia kita akan terus ditimbuni smpah di mana2 saja

 sebelum kami balik.. aku pastikan tempat kami melepak tiada smpah...

 
hanya membazir duit untuk membuat banner @ penanda apakah ini.. hanya sekadar satu benda yg keras jadi tugu tanpa makna.. ayuh.. berubahlah.. terutamanya yg umat islam..

berikanlah contoh yg terbaik buat anak2.. kalau kita yg xmulakan dulu.. nak tunggu smpai bila?

"KEBERSIHAN SEPARUH DARI IMAN"
Related Posts with Thumbnails