16.12.10

Tin kosong...

Jangan jadi macam tin kosong... itulah yang selalunya orang tua2 pesan kat kita kan ...

untuk cuti sekolah kali ini.. aku berkesempatan duduk di rumah 24jam.. so bnyaklah aktiviti bersama sepupu2 yg sedang membesar ni.. di usia 9&10thn.. bg org lain mungkin peringkat anak buah lah kan..

mengambil kesempatan sepenuhnya selama mereka berada hampir satu bulan di sini.. paksa mengaji Al-Quran.. paksa hafal sifir.. paksa buat soalan.. paksa jawab soalan uji minda...

Suatu hari tah apa aku naik angin.. gara2 dua beradik ni bergaduh dan masing2 nak menang... aku marah2 dan tersebutlah jangan hanya nak jadi tin kosong...

tuk jadikan contoh bagi mereka faham... hanya balang yang ada... mana nak cari tin kan zaman sekarang nih..

maka ambiklah balang kosong dan balang yang penuh berisi.. ku ketuk kuat2.. suruh mereka bandingkan apakah perbezaan bunyinya.. dan suruh mereka pilih nak jadi yang mana satu..

yang kosong bunyinya kuat.. rupanya cantik... siap color pink.. boleh berposing didalam dua keadaan... mmg nampak sempurna.... TAPI isinya KOSONG.. kalau jual pun hanya 40sen tuk harga balang kosong...

yang penuh bunyinya xkuat.. color pun xmenarik.. gemuk.. berdiri pun statik jah.. xmenarik perhatian langsung.. TAPI isinya PENUH.. kalau jual hampir RM15.. balang pun dapat di jual..

hehehe... apa aku merepek ngan budak2 nih? aku suruh mereka fikirkan nak jadi macam mana..

nak segak bergaya luaran dan hanya pandai bercakap sahaja TAPI dalam diri tu hanya kosong papa kedana.. penuh hasad dengki... tiada ilmu.. tiada agama...

ATAU

nak jadi luarannya nampak biasa besederhana dalam segala hal TAPI dalamnya penuh dengan isi2 yang baik.. mulia.. murni.. ilmuan.. agamawan..

fikir2 balik.. wah.. dah tua rupanya aku ni.. hehehe.. ayuh.. kini tiba masanya pula kita di dalam melaksanakan tuk mendidik anak2 buah.. anak2 kecil.. anak2 kita....  xkiralah walau siapa2 pun dia..

jangan nanti dah berlalu baru nak menyesal.. "asal erk dulu aku xnak didik budak2 ni"..

nyesal kemudian dah xberguna... fikir2kan...
Related Posts with Thumbnails